«Φτωχοί θα υπάρχουν πάντα»

Μέσα στην Αγία Γραφή, υπάρχει καταγεγραμμένος ένας λόγος του Ιησού Χριστού, στον οποίο λέει: «πάντοτε γὰρ τοὺς πτωχοὺς ἔχετε μεθ’ ἑαυτῶν» (Ματθ. 25:11), δηλαδή «Όσο για τους φτωχούς, αυτούς πάντοτε θα τους έχετε μαζί σας.» (ΝΜΒ)

Υπάρχουν χριστιανοί που επικαλούνται το συγκεκριμένο εδάφιο, για να ασκήσουν κριτική προς την αγωνιστική δράση για ανατροπή της αδικίας, και στην ουσία, για να δικαιολογήσουν καταστάσεις εκμετάλλευσης. Θέλει όμως η Αγία Γραφή, λέγοντας, πως «πάντα θα υπάρχουν φτωχοί», να δικαιολογήσει αυτήν την κατάσταση, και να αποθαρρύνει κάθε προσπάθεια ανατροπής της;

Ο διευθυντής του Ελληνικού Βιβλικού Κολεγίου, κ. Jeff Baldwin, σε μια ενδιαφέρουσα ομιλία του, με τίτλο «Το Χρέος», που έδωσε στην Ελληνική Ευαγγελική Εκκλησία Πεύκης (μπορείτε να την κατεβάσετε από εδώ), σχολιάζει:

«Δεν ξέρω αν προσέξατε εκεί μια φρασούλα σημαντική…: «για να μην υπάρχει φτωχός μεταξύ σας» [αναφερόμενος στο Δευτ. 15:4]. Θα πει κάποιος «μα δεν είπε ο Χριστός, ότι τους φτωχούς πάντα θα τους έχετε μαζί σας»; Ναι, ο Χριστός το είπε αυτό, και το λέει και η περικοπή μας εδώ πέρα, ότι θα έχετε πάντα φτωχούς να τους βοηθάτε. Όμως, όταν το είπε αυτό ο Χριστός, απαντούσε στη δικαιολογία του Ιούδα, που παραπονιόταν που η γυναίκα εκείνη, έσπασε το αλάβαστρο και έχυσε το μύρο πάνω του. Και είχε πει ο Ιούδας, «μα αυτά θα μπορούσαμε να τα είχαμε δώσει στους φτωχούς», και λέει ο Χριστός «τους φτωχούς θα τους έχετε και αύριο». Βοηθήστε τους αύριο!  Αυτό ήταν το μήνυμα. Μη γελιόμαστε αδερφοί. Το ότι ο Χριστός είπε, ότι θα έχουμε φτωχούς ανάμεσά μας, δε σημαίνει ότι είπε, «να χαίρεστε που έχετε φτωχούς ανάμεσά σας», ή «να επικροτείτε ότι υπάρχουν φτωχοί ανάμεσά σας», ή «να χαίρεστε γιατί το σύστημα στο οποίο ζείτε, δημιουργεί φτώχεια». Αυτή δεν ήταν ποτέ η καρδιά του Θεού, ούτε του Χριστού. Η καρδία του ήταν αυτό που λέει εδώ ο Νόμος του Θεού: «να μην υπάρχει φτωχός ανάμεσά σας».«

Η διαπίστωση πως υπάρχουν φτωχοί, και πως, με βάση τα σημερινά δεδομένα, θα συνεχίσουν να υπάρχουν, δεν καλεί τον πιστό σε μια μοιρολατρική αποδοχή της κατάστασης. Στην πραγματικότητα, τον καλεί να κατανοήσει την κατάσταση, ώστε να βοηθήσει όσους έχουν ανάγκη, και για να πάμε πιο πέρα, να δράσει ενάντια στα «δεδομένα» που οδηγούν ανθρώπους στην φτώχεια και στην εξαθλίωση.

Ανατριχάζω στη σκέψη πως αυτές οι εικόνες «θα υπάρχουν για πάντα», και εγώ δε θα κάνω τίποτα για να τις αλλάξω!

Advertisements

Posted on Ιουλίου 15, 2011, in Χριστιανική διδασκαλία and tagged , , , , , , , . Bookmark the permalink. 7 Σχόλια.

  1. Ο Χριστός αναφέρεται στο Δευτερονόμιο 15:11 στο πρώτο μέρος του εδαφίου. Αν διαβάσει κανείς ολόκληρο το εδάφιο (το οποίο ο Φαρισαίος που τον φιλοξενούσε [Λουκ 7:36] θα ήξερε απέξω) θα δει ξεκάθαρα τις απαιτήσεις που βγαίνουν από αυτή τη δήλωση: «Οι φτωχοί δεν θα εξαλειφτούν ποτέ από τη γη, ΕΠΟΜΕΝΩΣ, σε διατάζω να ανοίξεις το χέρι σου ελεύθερα στον αδελφό σου, σε αυτόν που έχει ανάγκη και στο φτωχό επάνω στη γη». Επειδή το ιδανικό της Βίβλου ειπώθηκε στο 15:4-5 «δε θα υπάρχει φτωχός ανάμεσά σας, ΕΑΝ υπακούσετε..» συμπεραίνουμε ότι η ύπαρξη φτωχών στον κόσμο είναι ξεκάθαρα συνέπεια της ανυπακοής, δεν συμβαίνει από μόνο του…
    Δυστυχώς, η ανάγνωση της Καινής Διαθήκης χωρίς τη γνώση της Παλαιάς μπορεί να είναι «επικίνδυνη».
    Ευχαριστώ πολύ για το άρθρο σου!

    • Αγαπητή κ. Θεοχάρους,

      ήθελα και πάλι να σας δώσω συγχαρητήρια για την προχθεσινή σας ανακοίνωση στο συνέδριο του «Άρτου Ζωής» και να σας πω ότι και εγώ κάνω μία παρόμοια με εσάς ανάγνωση της Βίβλου. Η ιδέα της δικαιοσύνης και η ιδέα της αγάπης βρίσκονται σε μια συνεχή ένταση μέσα στη Βίβλο, ένταση που δημιουργεί και τη «θερμοκρασία» του κειμένου και είναι καθοριστική για την κατανόηση του εννοιών του.

      Θα χαρώ πολύ όταν διαβάσετε το κείμενό μου για την Ουτοπία και τον Μεσσιανισμό στο περσινό συνέδριο για την «ιδέα του μεσσιανισμού και τις μεταμορφώσεις της» (τώρα που εκδόθηκε) να μου πείτε τη γνώμη σας.
      Μ.Π.

      • Αγαπητέ κ. Πάνγκαλε,
        Σας ευχαριστώ πολύ για τα καλά σας λόγια. Παρόλο που υπάρχουν πολλοί τρόποι να διαβάσει κανείς τα κείμενα και χρησιμοποιώ διάφορους τρόπους σε διαφορετικές περιστάσεις, με ενδιαφέρει ιδιαίτερα ο διάλογος των βιβλίων σε ένα κανόνα ή συλλογή. Φυσικά θα διαβάσω το κείμενο σας, με ενδιαφέρει πολύ!
        Χάρηκα πολύ που σας γνώρισα. Το email μου είναι myrto77@gmail.com αν θέλετε να μου δώσετε μια διεύθυνση για να σας απαντήσω όταν το διαβάσω.
        Μυρτώ

  2. Εγώ ευχαριστώ, για το πολύ κατατοπιστικό σχόλιό σου.

  3. Πολύ ενδιαφέρουσα η προσέγγιση που κάνετε στο θέμα.
    Και το σχόλιο της Myrto επίσης κατατοπιστικότατο.
    Καλό καλοκαίρι.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: